پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

دستگاه تصفیه هوا

۴ بازديد

حل شد! آیا دستگاه های تصفیه هوا واقعا کار می کنند؟

دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانند بوها و آلرژن‌های رایجی را که شما را بدبخت می‌کنند کاهش دهند، اما محدودیت‌های خود را دارند. بیاموزید که چگونه دستگاه ها می توانند کیفیت هوای خانه شما را بهبود بخشند، و چگونه می توانید در وهله اول آلرژن های وارد شده به خانه را کاهش دهید.

آیا دستگاه های تصفیه هوا کار می کنند.

 

س: من از آلرژی فصلی رنج می برم و یکی از دوستان به من پیشنهاد خرید دستگاه تصفیه هوا برای خانه ام را داد. دستگاه تصفیه هوا چه می کند؟ آنها چگونه کار می کنند - و آیا تصفیه کننده های هوا به طور موثر کار می کنند؟

متاسفم که در مورد آلرژی شما می شنوم. رینیت آلرژیک (که معمولاً به عنوان تب یونجه شناخته می شود)، و همچنین آلرژی به شوره حیوانات خانگی، دود و/یا گرد و غبار، می تواند مانند سرماخوردگی معمولی احساس بدبختی در شما ایجاد کند – اما سرماخوردگی که به نظر نمی رسد نمی توانید آن را تکان دهید (زیرا ، افسوس که هیچ درمانی برای آلرژی وجود ندارد). جای تعجب نیست که عطسه های مداوم، خس خس سینه، و خارش و آبریزش چشم ها به دنبال راه حل باشید!

 

آلرژی های فصلی می تواند برای کسانی که از آسم رنج می برند نیز مشکل ساز باشد و قرار گرفتن در معرض افزایش سطح گرده و سایر آلرژن ها می تواند باعث شعله ور شدن آن شود. پاسخ به سوال شما، "آیا دستگاه های تصفیه هوا کار می کنند؟"، در نهایت به نوع و کیفیت تصفیه کننده ای که انتخاب می کنید و اینکه آیا اقدامات دیگری برای از بین بردن آلرژن ها در خانه انجام می دهید بستگی دارد.

 

خوشبختانه، چه رنج شما به دلیل گرده های موجود در هوا باشد و چه گربه دوست پسرتان که روی پاهای شما نشسته است، یک دستگاه تصفیه هوا ممکن است برای شما تسکین دهد. در اینجا آمده است که چگونه این وسایل کوچک مفید می توانند زندگی با آلرژی را کمی قابل تحمل تر کنند.

 

 

یک دستگاه تصفیه هوا بسیاری از علل شایع آلرژی را از بین می برد.

دستگاه تصفیه هوا دستگاه کوچکی است که برای حذف آلودگی های موجود در هوا مانند شوره حیوانات خانگی، دود و گرد و غبار طراحی شده است. با توجه به آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، یک پاک کننده هوای قابل حمل یکی از موثرترین راه ها برای بهبود کیفیت هوای داخلی در یک اتاق یا منطقه یک نفره است. با این حال، صرف نظر از کیفیت دستگاه تصفیه هوا که خریداری می کنید، هیچ مدلی در دنیا نمی تواند تمام آلاینده های خانه شما را از بین ببرد.

 

 

دستگاه های تصفیه هوا از فیلترهایی برای به دام انداختن آلاینده ها استفاده می کنند.

نحوه عملکرد دستگاه تصفیه هوا به این صورت است: هوا از طریق یک سیستم فن داخلی به داخل دستگاه مکیده شده و سپس به فیلتر داخل منتقل می شود. این فیلتر آلاینده های موجود در هوا مانند گرد و غبار را به دام می اندازد و سپس یک فن هوای تمیز را به داخل اتاق می راند. دو نوع اصلی فیلتر هوا در تصفیه‌کننده‌های هوا وجود دارد: یکی ذرات را از بین می‌برد و دیگری گازها را حذف می‌کند که برخی از این فیلترها حتی ترکیبات آلی فرار (VOCs) را حذف می‌کنند.

 

 

بسته بندی را برای مخفف هایی که نشان دهنده اثربخشی هستند بررسی کنید.

اگر می خواهید یک تصفیه کننده هوا برای حذف ذرات مانند گرد و غبار، خاک و دوده استفاده کنید، بسته بندی یا توضیحات محصول را برای نرخ تحویل هوای پاک (CADR) بررسی کنید. هر چه CADR بالاتر باشد، تصفیه کننده در به دام انداختن ذرات بهتر عمل می کند. یکی دیگر از نشانه های یک تصفیه کننده هوا موثر استفاده از فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) است. یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA احتمالاً CADR نسبتاً بالایی دارد. خود فیلترها نیز رتبه بندی دارند. یکی از مخفف‌هایی که اغلب روی فیلترها ظاهر می‌شود، رتبه‌بندی MERV است که مخفف حداقل مقدار گزارش کارایی است. برای فیلترهای مورد استفاده در تصفیه‌کننده‌های هوای مسکونی، رتبه‌بندی MERV از ۷ تا ۱۲ متغیر است که عدد بالاتر نشان‌دهنده به دام انداختن آلاینده‌های موثرتر است.

 

وقتی شواهد را ببینید، متوجه خواهید شد که کار می کند.

تا زمانی که از دستگاه تصفیه هوا استفاده نکنید و ذرات جمع شده روی فیلتر را مشاهده نکنید، هرگز نمی دانید که هوای داخل خانه چقدر آلوده است. بسته به مدلی که دارید، می توانید فقط از پنل پشتی خارج شوید تا نگاهی به داخل فیلتر بیندازید. فیلترها معمولاً باید دو بار در سال یا هر زمان که فیلتر کاملاً پر به نظر می رسد باید تعویض شوند.

 

اما آیا احساس متفاوتی خواهید داشت؟ امیدواریم، بله - و شاید به روش‌های مختلف. یک مطالعه در مقیاس کوچک در چین نشان داد که دستگاه های تصفیه هوا ذرات ریز موجود در هوا (گرد و غبار، گرده، شوره) را کاهش داده و سطح فشار خون و عملکرد ریه شرکت کنندگان را بهبود می بخشد.

 

 

اگر بعد از استفاده از یک یا دو ماه از دستگاه تصفیه هوا تأثیر مثبتی بر علائم آلرژی خود احساس نمی کنید، ممکن است بخواهید محل قرارگیری آن را در اتاق مجدداً ارزیابی کنید (ممکن است آن را به تخت یا مبل خود نزدیک کنید یا از دری دورتر کنید. یا پنجره). اگر در ابتدا متوجه بهبودی شدید و فقط کاهش یافت، به یاد داشته باشید که فیلتر را بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به تغییر دارد یا خیر.

 

یک دستگاه تصفیه هوا کپک را از بین نمی برد یا مشکلاتی که کپک می تواند برای سلامتی و خانه شما ایجاد کند.

برخی از افراد به کپک های خانگی حساسیت دارند (اغلب در اثر آسیب آب در داخل خانه ایجاد می شود)، با برخی علائم مشابه با علائمی که ناشی از آلرژی های فصلی، گرد و غبار و شوره حیوانات است. متأسفانه، دستگاه‌های تصفیه هوا برای از بین بردن کپک طراحی نشده‌اند، همچنین دستگاه‌ها نمی‌توانند بوی کپک‌زده مرتبط با کپک را از بین ببرند. برای حل مشکل، منشأ هرگونه آسیب آب را بررسی و تعمیر کنید و سپس شرکت خدمات اصلاح قالب. این متخصصان از عوامل ضد میکروبی برای حذف کپک استفاده می کنند.

 

مبتلایان به آلرژی شدید یا آسم باید از یک دستگاه تصفیه هوا استفاده کنند.

اگر آلرژی های معمول یا علائم آسم بر زندگی شما تأثیر منفی می گذارد، شواهدی مبنی بر اینکه فیلتر HEPA سلامت تنفسی را بهبود می بخشد ممکن است شما را تشویق کند که برای یک دستگاه تصفیه هوا خرید کنید. بهترین دستگاه‌های تصفیه هوا معمولاً بین 200 تا 900 دلار قیمت دارند، اما از آنجایی که توصیه می‌شود دائماً آنها را کار کنید، انتظار افزایش قبض برق را داشته باشید. اگرچه برخی از دستگاه‌ها نسبت به سایرین از نظر انرژی کارآمدتر هستند، اما دستگاه تصفیه هوای HEPA به طور متوسط ​​50 تا 200 وات برق مصرف می‌کند و سالانه 30 تا 90 دلار اضافی برای شما هزینه می‌کند تا آن را به برق متصل نگه دارید و کار کند. اگر نگران نتیجه کار خود هستید، هنگام خرید به دنبال برچسب آبی انرژی استار باشید تا مدل تایید شده‌ای را به خانه ببرید که 40 درصد انرژی کمتری برای کار کردن مصرف می‌کند.

 

 

 

برای استفاده حداکثری از یک دستگاه تصفیه هوا، در وهله اول باید از ورود ذرات مضر به خانه خود جلوگیری کنید.

یک دستگاه تصفیه هوا هوا را به داخل می کشد، آلاینده ها را به دام می اندازد و سپس هوای تمیز شده را به داخل اتاق باز می گرداند. با این حال، هر بار که روی زمین راه می‌روید، پاهای شما می‌توانند ذرات بیشتری را از فرش خارج کرده و آنها را در هوا بفرستند، و هر بار که روی یک مبل روکش‌دار می‌نشینید یا پرده‌ها را باز می‌کنید، ذرات بیشتری در هوا منتشر می‌شوند. برای کاهش میزان ذرات معلق در هوا و سایر محرک های آلرژی، مهم است که در وهله اول از ورود آنها به خانه جلوگیری کنید و ذرات موجود در خانه را حذف کنید. در اینجا چند استراتژی توصیه شده برای انجام این کار وجود دارد:

 

کفش ها را دم در بگذارید و یک جفت کفش خانگی را بپوشانید. کفش‌ها به دلیل ردیابی کثیفی در خانه، که به گرد و غبار موجود در هوا می‌افزایند، بدنام هستند.

سیگار کشیدن در خانه ممنوع است. استنشاق دود سیگار علائم آلرژی را تشدید می کند.

برای از بین بردن موهای شل که ممکن است روی مبل ها و فرش ها و در نهایت در هوایی که تنفس می کنید، حیوانات خانگی را مرتباً مسواک بزنید.

حداقل هفته ای یک بار ملافه را در آب داغ بشویید تا کنه های گرد و غبار را از بین ببرید.

فیلترهای کوره را بیشتر از حد توصیه شده تعویض کنید. قانون استاندارد این است که فیلترها را هر 3 ماه یکبار تعویض کنید (به عبارت دیگر، زمانی که فصول تغییر می کند)، اما اگر آنها را بیشتر - حتی ماهانه - تعویض کنید، هوای تمیزتری خواهید داشت.

سیستم HVAC خود را سالیانه بازرسی و تمیز کنید.

موکت را با کف‌پوش‌های سخت جایگزین کنید که راحت‌تر از گرد و غبار محافظت می‌کند.

جایگزینی مبلمان روکش شده را با قطعاتی که گرد و غبار و گرده زیادی را به دام نمی اندازند، مانند چرم، وینیل یا چوب در نظر بگیرید.

اگر در یک منطقه مرطوب زندگی می کنید از رطوبت گیر استفاده کنید و یک فن اگزوز را در حمام نصب کنید تا بخار از حمام خارج شود. رطوبت بالا منجر به رشد کپک می شود و هاگ های کپک محرک اصلی برای مبتلایان به آلرژی هستند.

 

 

یک دستگاه تصفیه هوا نیز می تواند به مقابله با دود داخل خانه کمک کند.

شومینه های چوب سوز، کیک هایی که در حین پخت حباب می شوند و حتی شمع های سوزان همگی می توانند دود در خانه ایجاد کنند که می تواند علائم آلرژی را ایجاد کند. دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانند دود را از هوا حذف کنند، اما زمان می‌برد و برخی از آنها بهتر از بقیه کار می‌کنند. در حالی که یک فیلتر HEPA خاکستر معلق در هوا را به دام می اندازد، برای از بین بردن بوی دود، به دنبال یک تصفیه کننده هوا باشید که حاوی فیلتر کربن فعال باشد.

 

همانطور که از نام آن پیداست، زغال چوب فعال عنصر اصلی فیلتر کربن فعال است. این نوع فیلتر می تواند بوی دود و همچنین مواد شیمیایی آلی فرار (VOCs) که برای تنفس خطرناک هستند را جذب کند. کیفیت فیلتر کربن تعیین می کند که چقدر در به دام انداختن دود، VOCها و بوها موثر است. برای بهترین نتایج کلی، یک تصفیه کننده هوا را انتخاب کنید که از فیلتر کربن فعال در ترکیب با فیلترهای دیگر مانند فیلتر HEPA استفاده می کند.

 

برای حذف موثر دود، انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی (AHAM) پیشنهاد می کند که CADR یک دستگاه تصفیه هوا باید برابر یا بیشتر از 2/3 متر مربع اتاق باشد.

 

 

اندازه یک اتاق یکی از بزرگترین عوامل در تعیین اثربخشی یک دستگاه تصفیه هوا است.

دستگاه های تصفیه هوا برای نشان دادن اندازه اتاقی که می توان در آن به طور موثر استفاده کرد، برچسب گذاری شده است. به طور معمول، بسته بندی حداکثر امتیاز مربع را ارائه می دهد، یا مشخص می کند که دستگاه تصفیه هوا برای یک اتاق کوچک، متوسط ​​یا بزرگ مناسب است. ساعت در شک، یک اندازه بالا بروید.

 

دستگاه تصفیه اتاق کوچک: برای اتاق هایی تا حدود 300 فوت مربع طراحی شده است که این دستگاه ها را برای اتاق خواب ها و مهد کودک ها مناسب می کند.

تصفیه‌کننده اتاق متوسط: هوای اتاق‌هایی با مساحت حدود 700 فوت مربع مانند اتاق‌های عالی و اتاق‌های خانوادگی را تصفیه می‌کند.

تصفیه کننده اتاق بزرگ: مناسب برای تصفیه هوا در اتاق های تا 1900 فوت مربع.

انجام کار تصفیه هوا

 

یک دستگاه تصفیه هوا نیز می تواند به از بین بردن بو کمک کند.

مانند دود، بوها را می توان با استفاده از یک تصفیه کننده هوا با فیلتر کربن فعال از بین برد. زغال چوب موجود در فیلتر، بوهای ناخوشایند مانند بوی بدن، جعبه های زباله و پختن ماهی را جذب می کند. اما مطمئن شوید که دستگاه تصفیه هوای شما دارای یک فیلتر HEPA برای مقابله با ذرات است - یک فیلتر کربن به تنهایی گرد و غبار یا گرده را به دام نمی‌اندازد.

 

با این حال، انتظار نتایج فوری را نداشته باشید. زمان لازم است تا تمام هوای اتاق در دستگاه تصفیه کننده به گردش درآید، بنابراین بوها می توانند تا یک ساعت یا بیشتر باقی بمانند. عدد CADR تمیزکننده و اندازه اتاق تعیین می‌کند که یک دستگاه تصفیه هوا چقدر سریع می‌تواند اتاق را خوشبو کرده و بوها را از بین ببرد. هنگام تعیین CADR مناسب برای یک اتاق، حتماً ارتفاع سقف را در نظر بگیرید. اگر سقف بیش از 8 فوت ارتفاع دارد، به دستگاه تصفیه هوا با بالاترین رتبه CADR بعدی بروید.

 

 

برای اینکه دستگاه تصفیه هوا به خوبی کار کند، به یاد داشته باشید که به طور مرتب فیلترهای آن را بررسی کنید.

یک دستگاه تصفیه هوا فقط به اندازه فیلترهایش خوب است. هنگامی که آنها مسدود می شوند، واحد نمی تواند به طور موثر کار کند. فیلترها را طبق توصیه سازنده تغییر دهید. برای آسان‌تر کردن این کار، بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوا دارای چراغ‌های نشانگر هستند تا زمان تعویض فیلتر را نشان دهند.

 

برخی از دستگاه های تصفیه هوا مجهز به فیلتر HEPA قابل شستشو هستند. اگرچه برخی از تولیدکنندگان آن را توصیه نمی‌کنند، اما ممکن است بتوانید یک فیلتر HEPA را بشویید و مجدداً از آن استفاده کنید - به هر حال آنها گران هستند - حداقل تا زمانی که بتوانید فیلتر جدید را سفارش دهید. برای شستن فیلتر هپا، قبل از انجام مراحل زیر مطمئن شوید که دستگاه از برق جدا شده است:


  1. فیلتر را از دستگاه تصفیه هوا خارج کنید. این معمولاً شامل باز کردن یک توری روی دستگاه تصفیه و بلند کردن فیلتر است.
  2. یک سینک ظرفشویی را با آب گرم پر کنید و مقداری مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید.
  3. فیلتر را در آب فرو کنید و بگذارید 10 دقیقه خیس بخورد.
  4. با استفاده از یک اسپری سبک، گرد و غبار را با دقت بشویید.
  5. فیلتر را کنار بگذارید تا کاملا خشک شود. این ممکن است از چند ساعت تا یک شب طول بکشد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.